Wat is clickbait? En wat kun je ervan leren...

Clickbait. Ook jij bent erin getrapt. Meerdere keren zelfs. Net als ik... en miljoenen anderen. Clickbait, oftewel "klikaas", is het gebruiken van sensationele, vaak misleidende tekstlinks of titels van artikelen, om de lezer te verleiden hier op te klikken. Titels die de ontembare nieuwsgierigheid van ons reptielenbrein opwekken. Maar na de klik word je teleurgesteld met het slechts tonen van een advertentie, of een totaal niet relevant artikel dat bomvol advertenties staat.

Zolang jij maar op die (reclame)link klikt... *katsjing* voor de plaatser van het bericht (die voor jouw klik enkele centen ontvangt van de adverteerder). Irritant dus, MAAR... je kunt er ook een belangrijke les uithalen voor je eigen online marketing:
clickbait vishaak

Clickbait-titels gebruiken, een NO-GO?

De term clickbait of clickbait-titel staat dus in relatie tot de riooljournalistiek en internetreclame negatief te boek, omdat men deze misleidende titels gebruikt om advertentie-inkomsten te genereren, of erger nog: spam of phishingsoftware te activeren. Je bent ze vast weleens tegengekomen op social media. De posts met titels als:
 
"Politie doorzoekt kelder van eenzame man en DOET SCHOKKENDE ONTDEKKING"
"Ali B. heeft een GROOT GEHEIM..."


Bij sommige titels ligt het er zo dik bovenop dat jij ze misschien (inmiddels) met je boerenverstand skipt, maar het zal je verbazen hoeveel mensen hier toch even op klikken. Klik.Beet!

Het clickbait-titelgebruik wordt echter ook een stuk subtieler toegepast
En ja, we trappen er allemaal in. Hoe vaak heb jij, na het lezen van een triggerend onderwerp van een mail, deze toch even geopend om te zien waar het over ging, om vervolgens teleurgesteld te zijn, omdat de titel niet relevant was, of een slinks salestechniekje

Veelgeziene marketingmails met titels als: Ik stop ermee! Wát?! Schiet er door jouw hoofd. Gaat die ondernemer, met een ogenschijnlijk succesvolle business, die ik al langer online volg, stoppen met zijn onderneming? (je brein vult van alles in op basis van de titel). Maar dan blijkt bij het openen van de mail dat de ondernemer slechts stopt met 1 klein maniertje binnen zijn online marketing, omdat "blijkt dat dit niet meer voor hem werkt. Hij nu heeft 'uitgevonden' hoe het wel werkt, dit al tijden succesvol inzet, hier duizenden euro's mee verdient en jou dit vervolgens - tegen betaling uiteraard - ook kan leren in zijn nieuwe online programma".

We trappen er massaal in (het openen van de mail tenminste ツ). Deze manier van klikvissen is wat mij betreft een NO-GO voor je eigen intrinsieke online marketing. Maar hoe kun jij klikvissen nu wél op een positieve manier inzetten binnen jouw online marketing, zonder de lezer te misleiden?

Wat je kunt leren van clickbait!

In onze snelle samenleving, met een grote mate van online consumptie, zijn titels van artikelen en onderwerpregels van mailings retebelangrijk (excusez le mot) geworden. Titels staan met grote, vette letters in kranten, magazines, of in blogoverzichten op websites. De meeste lezers bepalen in een fractie van een seconde op basis van de titel of ze het artikel wél of niet gaan lezen, of die ene mailing wel of niet openen. Vaak kijken ze niet eens verder... 

Hoe vaak heb jij op basis van de onderwerpregel van een mailing besloten deze te lezen, of linea recta in je digitale prullenmand gedropt? Hoe vaak heb jij een blog gelezen of een mailing geopend omdat de titel jouw reptielenbrein toch wel nieuwsgierig maakte? Juist, dat bedoel ik! 

In de online marketing is het dus ontzettend belangrijk geworden om goede, pakkende titels en links te gebruiken om jouw volgers zover te krijgen dat ze jouw artikel daadwerkelijk lezen, doorklikken op andere interessante links op jouw website, jouw mailing openen, of je video bekijken. MAAR... dan wél op een nette manier. Een wijze waarop je jouw lezer niet teleurstelt of misleidt en geeft wat je belooft.
Titels zijn retebelangrijk geworden in de wereld van online consumptie

Wat zijn goede en pakkende titels? Inclusief 25+ voorbeeldtitels:

Bedenk bij het formuleren van een titel of onderwerpregel:
maakt de titel de lezer nieuwsgierig, of zorgt deze voor een bepaalde emotie?
sluit de titel goed aan bij de inhoud?
overdrijf je niet?
zorg je ervoor dat jouw lezer zich er niet 'ingeluisd' voelt?
maakt de inhoud de verwachting van de titel waar?
geef je de waarde die je belooft? (bijvoorbeeld goede tips)
gebruik je geen misleidende trucjes?
Titels die goed werken zijn bijvoorbeeld:
  • Titels met lijstjes: X (aantal) tips om ....
  • Mijn meestgelezen blog van X (periode)
  • Meest gemaakte fouten op het gebied van ...
  • De grootste fout die ik maakte op...
  • Zo zorg je ervoor dat...
  • X (aantal) redenen waarom...
  • De snelste manier om...
  • X (aantal) oplossingen voor...
  • Wat niemand je vertelt over...
  • In X (aantal) stappen naar...
  • Zo kom je af van...
  • Checklist voor...
  • X (aantal) beginnerstips voor...
  • Wat iedereen wil weten over...
  • Maak jij deze fouten...
  • De eenvoudigste manier om...
  • X redenen waarom je nu moet starten met...
  • Do's and don'ts van...
  • Wat doe je als...
  • Stop direct met...
  • X (aantal) tactieken om...
  • X (aantal) mythes over...
  • Must read artikel over...
  • Wat denk jij?: ...
  • Wist jij dat?: ...
  • Wie wil er ook...?
  • Onbekende manieren om...
  • Zo lukt het jou ook om... 

Inspiratie?

En, heb jij wat inspiratie op kunnen doen voor jouw toekomstige blogtitels, of onderwerpregels van mailings? Ben benieuwd! Veel succes met op een integere manier klikvissen!

Laat jouw volgers klikken en bied van je belooft!

Nog een laatste tip

Wil jij geen tips en blogs meer missen? Schrijf je dan hier in voor de digitale KICKS die max. 1x per maand gratis je inbox invliegt, met afwisselend tips over online marketing en handige tools, productief & efficiënt werken, selfcare en reflectievragen voor de online ondernemer/professional. 

Vind je het leuk om ook tips en kleine kicks (onder jouw ondernemers'but') te ontvangen en een kijkje achter mijn schermen te krijgen? Volg me dan op Instagram.

Supertof als je deze blog wilt delen:

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment