Wat het toilet van Van der Valk en de online zichtbaarheid van jouw bedrijf met elkaar gemeen hebben? Ik zal het je vertellen:
Vandaag zat ik te werken in de lobby van een Van der Valk hotel en moest even gebruik maken van het toilet. Nu zijn openbare toiletten niet mijn favoriete plek (ieks, germsss), maar bij Van der Valk naar het toilet gaan vind ik geen straf. De hele entourage doet gezellig en sjiek aan. Het is opvallend ingericht, netjes afgewerkt, met aandacht voor details. Er is fijn sfeerlicht, waardoor het geheel niet aandoet als een toilet, maar eerder als een gezellige huiskamer.
De associaties die ik normaal al snel heb met een openbaar toilet (klinisch, viezig, ik zie elk dingetje in het felle tl-licht, zo min mogelijk aanraken en weer snel weg hier) kreeg ik hier niet… Ik hield me er niet zo mee bezig en had gewoon een prettig toiletbezoek.
Uitstraling en entourage zijn zo belangrijk
En dit geldt dus ook voor jouw online zichtbaarheid! Als jouw website en jouw (uitingen op) social media ‘in orde zijn’: overzichtelijk, helder, professioneel, in lijn met elkaar en het ziet er ook nog eens mooi en aantrekkelijk uit, dan wekt dat vertrouwen bij jouw online bezoekers, jouw (potentiële) klanten.
Je (eerste) indruk online is heel belangrijk.
Men krijgt toch onbewust het gevoel van: “die heeft haar/zijn zaakjes voor elkaar, dus het zal wel goed zijn...”. Geen garantie natuurlijk -net zoals ik niet wist of het toilet bij Van der Valk wel schoon was-, maar het werkt dus wel degelijk mee aan de know-like-trust-factor.
Als je website of je posts op je socials een rommeltje zijn, veel spel- of typfoutjes bevatten, of qua vormgeving niet ‘om aan te gluren zijn’, dan straalt dat af op jou, op het beeld wat mensen van jou krijgen en uiteindelijk ook op of ze wel of niet met jou in zee zullen gaan.
Het is de digitale etalage van je bedrijf.
En zeg nou zelf, als je een fysieke winkel zou hebben, dan zorg je er toch ook voor dat je etalage piekfijn in orde is. Dat mensen die langs scrollen… eeeh lopen, even ‘inhouden’ en graag een kijkje binnen komen nemen. Als ze eenmaal binnen zijn, dan komen er weer andere skills bij kijken, om deze bezoekers enthousiast te maken over jouw producten en diensten, maar de eerste stap, die hebben ze al genomen.
Ik ben benieuwd of jij door deze blog weer even met ‘andere ogen’ naar de online uitstraling van jouw bedrijf gaat kijken. Kijk er eens kritisch naar, met het toilet van Van der Valk in je achterhoofd ツ