Tips voor een goede 404-pagina
zodat jij die potentiële klant niet misloopt...

OEPS... jouw websitebezoeker heeft op een link geklikt van een websitepagina die niet (meer) bestaat en belandt op de 404-pagina van jouw website: "Pagina niet gevonden", "Page not found", "error 404", "404 foutmelding". Dat probeer jij natuurlijk te voorkomen, maar helaas heb je dit niet altijd zelf in de hand. Als het dan tóch gebeurt, zorg er dan voor dat je een goede en aantrekkelijke error 404 pagina hebt gemaakt, of de standaardpagina van je website hebt aangepast! Eentje die ervoor zorgt dat jouw verdwaalde websitebezoeker niet meteen weer wegklikt... (dááág potentiële klant).

Heb jij de 404 pagina op je website al aangepast? Top! Heb jij er nog nooit naar omgekeken, of krabbelde jij je achter je oor na de eerste keer dat ik 404 noemde   Lees dan zéker deze blog met tips voor een goede 404-pagina. Echt, doen!

In deze blog: Wat is een 404 pagina en een 404 error? Waarom moet ik deze pagina op mijn website hebben? Hoe ziet een goede 404 pagina er uit? Inclusief een aantal tips voor een goede 404-pagina waarmee jij je websitebezoeker toch op jouw website houdt. Met een paar slimme aanpassingen kun je je verdwaalde bezoeker namelijk tóch helpen, of een volgende stap laten zetten in jouw salesfunnel. In plaats van dat hij geïrriteerd wegklikt en jij helaas een minder professionele indruk hebt achtergelaten...
Ramona Stravers oeps 404

Wat is een 404 error?

Even terug naar het begin: 404 is de errorcode, de 404 foutmelding, die de server - waar jouw website op draait - teruggeeft aan de internetbrowser, wanneer iemand een pagina op jouw website probeert te bezoeken die niet bestaat. Je bent het zelf vast weleens tegengekomen: "Page not found", "Pagina niet gevonden", "404 foutmelding". 

Wat zijn de oorzaken van deze 404 foutcode?
Het kan zijn dat de bezochte websitepagina inmiddels verwijderd of verplaatst is, of zelfs nooit heeft bestaan. Het kan ook zijn dat iemand een verkeerde URL heeft getypt, of een fout heeft gemaakt bij het kopiëren en plakken van een link naar jouw website. Of dat een andere website - die met een link naar jouw website verwijst - helaas een fout in de link heeft zitten. Je kunt er dus niet altijd zelf wat aan doen. 

Het is vervelend voor jouw websitebezoeker dat hij deze melding krijgt en de meeste standaard 404-meldingen zien er ook totaal niet gebruiksvriendelijk uit (aiiiii) en helpen de bezoeker zéker niet verder. Het is een 'dood eind'. Ze noemen het ook niet voor niets een dead link.

Bummer! maar, niet getreurd...

Vóórdat jouw websitebezoeker weer wegklikt (dááág potentiële klant) en jij toch wel een iets minder professionele indruk hebt achtergelaten, kun jij de beleving van jouw websitebezoeker wél aangenamer maken!

Hoe?

Door de standaard 404-pagina van jouw website op te leuken en de bezoeker met de juiste tekst óp jouw website te houden en een volgende stap te laten zetten (hello, potentiële klant).

Wat is een 404-pagina?

De 404-pagina is de pagina die jouw website hoort te tonen wanneer jouw websitebezoeker dus een 404 error krijgt. Als je een website hebt, 'moet' je er echt voor zorgen dat je een 404-pagina hebt (belangrijk!). En niet zomaar één. Maar een pagina die ervoor zorgt dat de bezoeker niet meteen wegklikt, maar zijn aandacht vasthoudt. 

Helaas wordt deze pagina vaak vergeten bij het maken van een website, of hij zit wel standaard in het website-thema, maar wordt niet aangepast. De complete website ziet er gelikt uit, maar de 404-pagina... daar wordt niet naar omgekeken. Een gemiste kans. Met deze pagina kun je jouw verdwaalde bezoeker namelijk 'opvangen', weer op het goede spoor zetten en misschien zelfs converteren tot klant. 

Tips om je 404-pagina te verbeteren

Met onderstaande tips kun je jouw 404-pagina verbeteren en de bezoeker toch wat langer op je website houden en kennis laten maken met jou en je producten of dienst:
1. Maak er een aantrekkelijke, leuke pagina van 
Gebruik een grapje, een vriendelijke begroeting, een woordspeling, een aantrekkelijke afbeelding of GIFje (bewegende afbeelding).

2. Geef aan dat er iets mis is gegaan
Geef toe dat er iets mis is gegaan, maar ga niet in detail in op wát er precies gebeurd is en geef je bezoeker zeker niet de schuld (let op de woorden die je gebruikt). Probeer de term 404 error te vermijden. Jouw bezoeker wil gewoon de pagina zien die hij heeft gezocht, simpel. 

3. Zorg dat veelbezochte links voorhanden zijn
Zorg dat de bezoeker snel door kan klikken naar veelbezochte pagina's op je website.

4. Voeg een zoekfunctie toe op de pagina
Je kunt een zoekveld invoegen op de pagina, zodat de bezoeker zelf kan zoeken met een trefwoord.

5. Bied de bezoeker iets leuks aan
Geef de bezoeker iets leuks of waardevols, om het toch een leuke ervaring te maken. Misschien heb je een waardevolle online gratis weggever aan te bieden (waarmee je meteen zijn e-mailadres kunt verkrijgen ツ) en hij meteen in je salesfunnel terechtkomt.

6. Bied aan om de bezoeker te helpen 
Laat de bezoeker indien gewenst doorklikken naar je contactpagina. Zorg ervoor dat hulp dichtbij is, als hij er zelf niet uitkomt.

Leuke voorbeelden:

De pagina van Bol.com, gebruikt bijvoorbeeld een herkenbare en grappige afbeelding.
De pagina van Hema.nl, met een leuke en zeer herkenbare woordspeling. 
Of misschien krijg je inspiratie van mijn 404-pagina met mijn knapste gezicht ツ
En, heb jij je 404-pagina al aangepast? Ga je dat nu wel doen? Laat het me weten, zou ik leuk vinden!

Nog een laatste tip

Wil jij geen tips en blogs meer missen? Schrijf je dan hier in voor de digitale KICKS die max. 1x per maand gratis je inbox invliegt, met afwisselend tips over online marketing en handige tools, productief & efficiënt werken, selfcare en reflectievragen voor de online ondernemer/professional. 

Vind je het leuk om ook tips en kleine kicks (onder jouw ondernemers'but') te ontvangen en een kijkje achter mijn schermen te krijgen? Volg me dan op Instagram.

Supertof als je deze blog wilt delen:

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment