Als ondernemer wil je inzicht hebben!Inzicht in zaken als:Hoeveel tijd gaat er naar welk onderdeel in mijn bedrijf?
Waar gaat de rest van mijn tijd naartoe?
Is dat verstandig, of een goede verhouding?
Hoeveel tijd kosten bepaalde specifieke of interne taken eigenlijk?
Komt dat overeen met de prijs die ik ervoor vraag?
Hoeveel tijd gaat het me opleveren als ik een bepaalde taak
ga automatiseren, of uit ga besteden (aan bijvoorbeeld een virtueel assistent)? Hoe is de verhouding declarabel IN mijn bedrijf werken en intern AAN mijn bedrijf werken?
Is dat een gezonde verhouding?
Heb ik misschien
een tijdlek?
Wat ik met een "tijdlek" bedoel? Ik zal het uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld, misschien herken je hem wel ;) Toen ik net begon met mijn bedrijf, nog minder focus had en minder gestructureerd werkte, registreerde ik de hele dag netjes mijn declarabele uren voor mijn klanten. Aan het einde van de dag was het soms schrikken: ik had wel 8 of 9 uur zitten werken, maar alles bij elkaar maar 6 uur declarabel geschreven…
Waar was al die andere tijd gebleven? Ik had op dat moment geen helder overzicht op waar deze kostbare tijd naartoe was 'weggelekt'. Om maar een voorbeeld te noemen:
afleiding. Swipen op de telefoon. Werkgerelateerd surfen op internet. *
Swipescrollklik*, je bent je vaak onbewust van hoeveel tijd er gaat zitten in het tussendoor surfen op internet, ‘even’ reageren, of iets posten op social media, verspreid over de dag mail beantwoorden en telefoontjes plegen. De ene klik leidde tot de andere…
Het beïnvloedt je focus en je productiviteit enorm!
Een groot gedeelte van deze online uren was ook zeker werkgerelateerd, maar werd niet helder geregistreerd en dus ook niet meegeteld voor mijn urencriterium of declarabele uren.
Dit tijdlek was al heel snel een enorme
eye-opener, die mij ertoe zette om:
- mijn werkdagen anders in te richten,
- werkzaamheden te gaan clusteren, in blokken te werken en
- ál mijn tijd te gaan schrijven (ja, je leest het goed, ik schrijf AL mijn gewerkte tijd).
Het inrichten van je werkdagen en het clusteren van je werkzaamheden is een heel hoofdstuk apart en hier zal ik nog eens uitgebreider over schrijven of vloggen (
op Instagram), maar
het komt allemaal hier op neer: