100+ contentideeën voor je website en social media met deze praktische tip

woordspin mindmap
Je hebt een bedrijf met mooie diensten en/of producten, of je werkt aan een project en je wilt daar graag online zichtbaar mee zijn. Je wilt regelmatig posts plaatsen op je social mediakanalen, wellicht ook bloggen op je website, vloggen op je online kanalen, of regelmatig een 'nieuwsbrief' sturen naar jouw volgers. Aan enthousiasme ontbreekt het niet en je weet inmiddels op welke online kanalen jouw doelgroep zich bevindt, alleen loop je tegen de veelgehoorde struggle aan: 

Waar ga ik in hemelsnaam allemaal over posten, schrijven, bloggen of vloggen?

Is je voorraadje eerste 'spontane ideeën’ al opgedroogd? Lees dan zeker even verder, want hieronder geef ik jou een praktische en krachtige associatie-oefening, waarmee jij met gemak, in no time, 100+ ideeën hebt, zodat ook jij een echte CONTENTMACHINE  en IDEEËNGENERATOR wordt. Yeah baby, een content-ideeën-machine! ツ

Okay, daar gaan we, let op:

OEFENING: MAAK EEN MINDMAP of WOORDSPIN

Een eeeh... watte, Ramona? Een mindmap is een 'diagram' opgebouwd uit teksten, relaties en/of plaatjes, die zijn geordend in de vorm van een boomstructuur rond een centraal thema. Een mindmap wordt gebruikt om creatieve processen te ondersteunen. Ik noem het zelf ook graag een WOORDSPIN. Doe maar gewoon mee:

1. Pak een groot, leeg, vel papier en een stift

Of een paar stiften in verschillende kleuren, als je - net als ik - visueel werken heerlijk vindt ツ

2.  Pak wat post-its

Niet noodzakelijk, maar wel handig en wederom: mag in verschillende kleurtjes. Dit hele gebeuren kun je uiteraard ook in een online tool doen als Mindmaple of Trello, maar ik ga voor het gemak en de leuk hieronder even door op de hardcopy manier, anders verlies je jezelf misschien in het leren kennen van het programmaatje, terwijl we nu contentideeën gaan batchen, toch?

3. Schrijf/plak in het midden van het grote vel jouw bedrijf(snaam)

Of de naam van je project, als je deze woordspin voor een bepaald project maakt. 

4. Schrijf/plak daaromheen de hoofdonderwerpen die daarmee te maken hebben

Bijvoorbeeld bij een bedrijf: je diensten, jouw producten, jouw projecten, jij, je team, je locatie, events, klanten, samenwerkingspartners enz. Alles wat met jouw bedrijf te maken heeft. 

5.  Bedenk vervolgens bij elk hoofdonderwerp de kernwoorden/subonderwerpen

Je kunt bijvoorbeeld je diensten en producten uitsplitsen, de events opsommen, subonderwerpen bedenken die met jouw bedrijf intern te maken hebben. Dit zijn slechts voorbeelden hè. Niets is fout. Laat je associatieve brein gewoon lekker gaan. Je kunt dingen altijd nog schrappen, verplaatsen, of verfrommelen (zie hier het gemak van post-its ツ).

6.  Ook deze subonderwerpen verfijn en ontleed je weer

Je kunt bijvoorbeeld bij elke dienst/product bedenken wat de worstelingen van mensen zijn waarom ze jouw product nodig hebben. Of de unique selling points van jouw product. Reviews die je hebt van klanten, of nog wilt gaan vragen (check dan zeker deze blog over testimonials ook even). Onderwerpen die te maken hebben met een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf, of uit wie jouw team bestaat. Ga zo maar door. 

Denk ook aan onderwerpen vanuit jouw expertise, waar jij vanuit jouw kennis en passie uren over kan praten. Dingen die voor jou misschien vanzelfsprekend zijn, maar voor anderen wellicht niet (!). Tips, weetjes. Vergis je niet, wat voor jóú heel normaal is, is voor een ander wellicht een echte eye-opener en waardevolle informatie.

Op deze manier ga je elke tak, elke ‘spinnenpoot’ verder ontleden. Dit blijf je per onderwerp(je) doen, totdat je echt niets meer kunt bedenken, je elk pootje volledig ‘uitgetrokken’ hebt (oei, dat klinkt dieronvriendelijk ).

En onthoud tijdens deze oefening:

Misschien duurt het even voordat je op gang komt, echter omdat dit een associatieve oefening is, zal je merken dat het vanzelf gaat rollen, je brein gaat er steeds meer bij verzinnen/halen. Er ontstaat een sneeuwbaleffect! Wanneer je één poot van de woordspin aan het verfijnen bent, komen er waarschijnlijk ook nieuwe ideeën opploppen voor een andere tak/spinnenpootje. Laat ze niet wegschieten in je brein, schrijf ze meteen op een post-it en orden ze later. 

Klaar? Wat ligt er nu voor je mooie snuit?

Zijn je ideeën op? Je brein volledig uitgewrongen? En wat ligt er nu voor je neus?
BAM. Een megavoorraad onderwerpen om over te posten, bloggen, vloggen etc.
woordspin mindmap
Door deze enorme woordspin te maken, heb jij ook al heel veel steekwoorden te pakken, die je op je website en in je blogs kunt gebruiken. Zijn dit ook goede SEO-woorden? (zoekwoorden waar jouw potentiële klanten op zoeken en waar jij op gevonden wilt worden). Kijk hier meteen kritisch naar. Twee vliegen in één web… eeeh klap! En zie je die tientallen kleine spinnenpootjes? Daar zit een schat aan informatie om over te posten op social media. Maak het jezelf niet te moeilijk. Denk niet in te zware onderwerpen/posts voor social media.

Stel je maakt een blog over een subonderwerp, dan kun je deze blog natuurlijk delen op je socials. Zeker doen. Maar DAARBIJ kun je ook heel veel verschillende posts maken, in verschillende vormen, op basis van deze blog, die ook online allemaal weer naar die blog (en jouw website) verwijzen. Hak je blog in stukjes, haal er quotes uit, etc. 

Wil je gaan bloggen of vloggen?

Kijk dan eens naar de hoofdonderwerpen. Kun je deze gebruiken voor een blog? Is het onderwerp te groot, met teveel subonderwerpen? Misschien kun je dan beter een subonderwerp pakken. Zitten er meerdere items in een subonderwerp? Wellicht kun je er dan een reeks artikelen of vlogs van maken. Als in: een reeks die bij elkaar hoort en in de loop van een bepaalde tijd online gedeeld wordt. Waarschijnlijk heb je met 1 spinnenpootje ook al een mooie blogindeling te pakken. 

Volgende stap: gestructureerd content batchen, plannen en bewaren

Is het creatieve stuk van jouw brein aangezwengeld door het maken van deze woordspin en beginnen de posts al vorm te krijgen in je hoofd? Rollen de zinnen al uit je mond? Zit je in een schrijfflow? Maak daar dan gebruik van en ga zorgvuldig om met deze waardevolle content:
  • Maak een marketingjaarkalender waarop je in één oogopslag ziet wanneer de belangrijke highlights voor jouw bedrijf plaatsvinden, of wanneer er dagen zijn waar jij jouw posts mooi aan kan ‘koppelen’. Waar jij 'op in kunt haken' met jouw posts. Het invullen van jouw jaarkalender brengt je waarschijnlijk direct op nog meer ideeën voor posts. Maak daar dan ook weer een woordspin van.
  • Ga niet als een kip zonder kop op allerlei plekken de teksten van je content schrijven en bewaren, maar bereid deze content voor op één centrale plekBewaar alles overzichtelijk bij elkaar.
  • Zet de berichten in een logische volgorde, in een logische planning, wanneer je deze waar wilt posten.
  • Bewaar deze berichten na posten ook op één handige plek, zodat je ze makkelijk terug kunt vinden en weer 1-op-1 kunt hergebruiken, of herschrijven indien gewenst. Maak op deze manier jouw eigen strategische contentarchief.

Maak gebruik van een CONTENTSHEET

Sidekick4You heeft hier een handig bestand voor gemaakt: de Kick some *** 3-in-1 Contentsheet. In deze sheet kun je jouw [marketing] jaarkalender invullen, ál je social mediaposts op één plek voorbereiden: per dag, per social mediakanaal, voor het hele jaar en hieruit eenvoudig overnemen op je social kanalen. Je kunt er ook al je bloglinks, videolinks en hashtaggroepen in kwijt. 

Ik ben benieuwd of deze blog bij jou een contentexplosie heeft veroorzaakt. Ben jij vanaf vandaag een echte SPINNENLIEFHEBBER ♡ en een CONTENTMACHINE ツ? Let me know!

Nog een laatste tip

Wil jij geen tips en blogs meer missen? Schrijf je dan hier in voor de digitale KICKS die max. 1x per maand gratis je inbox invliegt, met afwisselend tips over online tools, productief & efficiënt werken, selfcare en reflectievragen voor de online ondernemer/professional.

Supertof als je deze blog wilt delen:

Comment

There is no comment on this post. Be the first one.

Leave a comment